AVV Haberler

Yetişkinlerde Düşmeyi Önlemek için Egzersizin Önemi

(Reuters Health) – Egzersiz yapmayan yaşlılar, yapan yaşıtlarına göre yüzde elli daha fazla düşme riski taşıyorlar. Bir araştırmaya göre göz muayenesi, vitamin takviyesi ve evde yapılacak bakımlar ile bu risk azaltılabilir.

Araştırmacılar 65 yaş ve üzeri yaklaşık 160.000 katılımcının yayınlanmış sonuçlarından 238’ini inceledi.

JAMA araştırma raporlarına göre özel bakıma kıyasla, egzersiz programı verilen katılımcıların yaralanmayla sonuçlanan düşüş yaşama ihtimali %49 daha az.

Egzersizleri göz muayeneleri ve görme sorunlarının tedavisiyle birleştirince düşmeye bağlı yaralanma ihtimali %83 azalıyor. Kapsamlı geriatri değerlendirmesi ve belli vitamin takviyeleriyle yapılan vaka yönetimi ise bu ihtimali %88 oranında azaltıyor. Geriatri değerlendirmesi, yetişkin bireylerin yalnızca sağlığına değil, yaşam alanlarının daha az tehlikeli hale getirilip getirilemeyeceğine de bakmaktadır.

Toronto Üniversitesi’nden Dr. Sharon Straus açıklamasında, “Bu çalışmadan önce düşmeyi önlemek için en etkili yöntemleri bilmiyorduk,” diyor. “Yaralanmayla sonuçlanan düşüşleri önlemek daha yaşlı yetişkinlerde çok önemli çünkü bu düşüşler hastaların yaşam kalitelerini etkileyebiliyor.”

Araştırmacılar yalnızca Amerika’da 65 yaş üstü bireylerin yaklaşık %36’sının iki yılda bir düştüğünü belirtiyor. Amerika’da 65 yaş üstü hastalar için sağlık sigortası 2012 yılında düşmeler için 32 milyar dolar harcadı.

Daha ufak çaplı çalışmalar egzersiz yapmanın denge, koordinasyon, güç ve esnekliği geliştirdiği için düşmeleri önlemeye yardımcı olduğunu ortaya koymakta. Benzer çalışmaların sonucuna bakıldığındaysa mevcut analizin düşmeleri önlemede en etkili yolun ne olabileceğine dair daha net bir görüş ortaya koyduğu görülüyor.

“Bu araştırma harika,” diyor Kaiser Permanente Washington Sağlık Araştırma Enstitüsü direktörü Dr. Eric Larson.

Larson, “Önceleri bu sorunun cevabını bulmak isteyen bir kişi en etkili yolun ne olduğunu bilemezdi çünkü çok farklı ortamlarda yapılmış bir sürü çalışma vardı,” dedi “Yeni olan, egzersizin önemi ve program tasarlayan kişilerin menüden egzersize birkaç öğe daha ekleme seçeneği. Bu sayede kişiler ve program geliştirenler fark yaratmayan şeyleri yapmaktan ya da desteklemekten kaçınıyorlar.”

“Sonuçlar, egzersizin tüm yaşlı bireylere tavsiye edilmesi gerektiğini kanıtlıyor,” diyor Finlandiya’daki UKK Sağlık Geliştirme Araştırmaları Enstitiüsü’nden Saija Karinkanta.

Hastalara düşmeyi önlemekle ilgili broşür dağıtmaktan fazlasını gerektiren özel bakım yeterli değil, diyor Karinkanta. “İnsanların iyi görmelerini sağlamak ve evlerini tehlikelere karşı kontrol etmekle birleştirildiğinde egzersizin büyük etkisi olabilir,” diye ekliyor.

Çalışmaya dâhil olmayan, Avusturalya Nörobilim Araştırması’nda düşme ve yaralanmanın önlenmesini araştıran Sydney’den Stephen Lord, egzersizin yardımcı olduğunun açık olduğunu söylüyor.

“Buradan çıkarmamız gereken, egzersiz, göz muayenesi ve D vitamini takviyesi (D vitamini yetersizliği olanlar için) gibi basit müdahaleler düşmeleri önlediği gibi düşmeye bağlı yaralanmaları da önlüyor,” diyor Prof. Dr. Lord. Lord, egzersiz türünün de etkili olduğunu ekliyor. “Düşmeyi önlemede etkili olması için egzersizlerin dengeyi geliştirmeye yönelik olması ve düzenli yürüyüş gibi düşük yoğunluklu olmaması gerekiyor,” diye tavsiyede bulunuyor.

KAYNAKLAR: bit.ly/2zpALAo ve bit.ly/2zqUfEU JAMA, online 7 Kasım, 2017.